My Nuffnang

When 2 Become 1

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, September 5, 2010

Activity Bulan Ramadhan..

Nie nak citer sikit, aktiviti yg aku buat sepanjang bulan Ramadhan selain bekerja.. Kerja tetap kerja lah kan?? Ini aktiviti sampingan dan aktiviti nie tak pernah aku buat ms zaman bujang dulu..

Ramadhan nie, banyak sgt invitation berbuka puasa sana sini.. tp since kahwin nie, aku tak banyak melibatkan diri.. buka puasa bersama xcoursemate lah, buka puasa bersama xschoolmate lah, buka puasa bersama rakan2 kat sini lah, kat situ lah.. dgn family lg..
Tp priority tetap FAMILY.. sgt nampak bezanya.. "aku ketika bujang & aku seorang isteri.." Dulu ms bujang, aku mmg active melibatkan diri dgn itu dgn ini.. (activiti yg sihat).. aku joint group sana, aku joint group sini.. la nie, aku korbankan semua.. sbbnya aku nak bg tumpuan sepenuhnya dkt suami & family..

Anyway, bulan puasa tahun nie.. aku sempat jugak menyelitkan diri menghadiri event2 yg dianjurkan oleh rakan2..
Gathering bersama xcoursemate ms kat UiTM dulu aku dapat pg.. Kebetulan hr yg sama hubby ader majlis buka puasa dgn classmate dia, so kita org seperate sbb aku nak sgt attend event xcoursemate aku tuh and dia pun nak sgt kemajlis classmate dia.. Hubby kata OK, aku pun yeayy!! lah kan???

Seperti yg aku maklumkan dlm entry sblm nie, hari2 kami berbuka puasa di rumah MIL.. so every Saturday, kami memastikan yg kami akn berbuka di rumah parents aku pulak.. kecuali kalau ader sbb2 yg tak dpt dielakkan..
Minggu lepas, gathering dgn rakan2 seperjuangan sebelum sambung belajar.. Yg nie aku tak dapat joint berbuka bersama sbb kami berbuka di rumah parents aku. Tp utk tdk menghampakan rakan2 lepas berbuka, aku terus ke tempat perjumpaan.. Walaupun sekejap aku berjaya menunjukan muka aku dan tak menghampakan diaorg. (Hubby pg sembahyang terawikh dgn my abah, while isteri berjumpa rakan2 sekejap.. bole giteww??) Lain2 event, aku minta maaf.. mmg tak bole joint..

Selain dr program berbuka puasa, aku gila buat desert and mcm2 lah aktiviti membuat pastry.. Aku sanggup membeli peralatan nak buat cookies, kek lah bagai.. Membeli bahan2 jer, penuh 1 meja.. Excited nih..! Kononnya raya tahun nie kuih nak buat sendiri jer..

Percubaan pertama adalah cream caremel - also known sbg aku nyer fav desert.. Berjaya! Senang jer upanya buat benda alah nie.. tak sampai 1/2 jam dah siap.. Kerja hubby, cuma memastikan benda yg aku msk tu dah betul2 masak + mengomen sama ader sedap atau tidak.. Bisalah, betapa egonya sang suami kan, tak mau puji dpn haku..dia pilah konon2 tanya mak dia sapa yg buat benda nie, sedap betul.. chitt.. podah!! Malu haku!

sekadar gambar hiasan dr Mr. Google

Percubaan kedua Chocolate moist cake.. Cake haku menjadi, tp tang Ganache aku failed.. Manalah aku tau tak bole guna direct api, aku pun best je lah buat kan.. kat recipe tu pun tak der bg tau.. aku pun bedal je lah kan.. Hahaha ganache failed, En Suami jugek yg tlg merepair..br lah menjadi.. ye lah bukan salah aku pun, recipe yg aku dapat pun drpd hubby.. hehehe.. - dia call kata dah email, aku print je lah..

gambar hiasan

Percubaan seterusnya project biscuit tart bersama SIL.. 3 hari 3 malam tdo kul 3 pagi.. menyiapkan.. 1 malam 1 adunan.. betapa banyak nya kan?? Bab mengadun dan membuat jam, mendecorate aku serah kan kepada kak Ana - SIL, bab menggentel jem my SIL wani yg buat, aku bab menggentel memasukkan jam dlm tepung dan membakar.. kami buat di rumah aku, bole kata complete lah jugak peralatan yg aku ader.. Lepas berbuka jer, semua bersiap sedia nak menjalankan project. Good job lah kan, hr pertama kuih tart kami tembam2 smgt! Hari kedua dah pandai adjust sikit.. Hari ke3 product terbaik telah dihasilkan! Feewitt! berjaya buat lebih kurang 700 bijik.. banyak tu..!!

gambar hisan gak.. Tq Mr. Google

Latest recipe yg hubby email, how to buat cheese cake! Yummy! tp kali nie, aku tgk jer sbb dia yg buat.. aku cuma tolong benda2 yg disuruh shj.. Bila hubby yg buat maknanya sempurnalah kan.. good smell, rsnya ok wpun kurang manis.. baguslah kot.. hehehe.. Latest project biscuit raya, is chocolate chip cookies.. yg nie bersama niece - Nurin. Dah banyak hr tertangguh sbb aku bz dgn MATTA Fair.. SIL dok sibuk dah tanya, mlm td berusahlah jugak buat sikit.. Adunan kedua br hubby ckp sedap.. Insyaallah malam nie bersambung lagi utk menyiapkan biscuit raya yg tak siap2 dan harap siap lah before raya.
gambar hiasan gak
ini pun gambar hiasan

Anyway, tak sabar menyambut Eidulfitri minggu depan..!

No comments:

Post a Comment

Pages

Mari Klik Klik Kengkawan..

KURUS! KURUS! KURUS!