My Nuffnang

When 2 Become 1

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, February 11, 2011

AL-FATIHAH UNTUK NENDA TERCINTA YANG TELAH KEMBALI KE RAHMATULLAH


As Salam Semua..

Sebelum aku post entry yg tertangguh, aku rs aku kena post entry sedih nie dulu..
4HB Feb bersamaan hari Jumaat, kul 0630hrs aku dikejutkan dgn panggilan telifon dr adik aku mengatakan nenek aku nazak.. kelam kelibut aku bersiap bekejar nak balik ke kampung.. dalm hati sempat berdoa, semoga Allah selamatkan nenek.. tak bersedia rsnya utk menerima perkabaran yg tdk baik..

Tapi apa yg Allah tetapkan, tetap akan terjadi.. ajal nenek sampai jugak.. Aku dapat panggilan dr abg aku 5 min kemudian mengatakan nenek telah pergi menghadap Ilahi.. terduduk sekejap aku ditepi pintu bilik.. berjurai air mata tanpa henti.. Ya Allah, aku tak sempat jumpa nenek minta maaf minta dihalalkan makan minum.. aku ralat..

Kenapa aku ckp aku ralat, hr sebelumnya - Khamis tu cuti.. Cuti Chinese New Year.. Kami pergi utk ziarah atok (my father's side) yg ada kat spital.. dan sempat melawat cousin yg kematian anak didalam kandungan.. (lapan bulan..) curi waktu kerja husband sekejap..pergi melawat lepas husband set up dan tinggal kan staff kat tempat kerja dan kami bekejar ke hospial.. My cosuin dah bg tau nenek tak sihat tp aku tangguhkan utk menziarah nenek sbb husband kena bekejar ke tempat kerja.. niat dihati nak ziarah nenek keesokkan harinya.. tp tak kesampaian..

Sepanjang perjalanan, air mata aku tak berhenti2.. tak dapat nak bayangkan mcm mana nak tgk jenazah nenek bila sampai nanti.. Sampai jer kat halaman rumah nenek, orang sgt ramai.. Aku disambut sepupu (intan) yg masih merah mata haruslah sbb menangis..
Tepi pintu masuk umah nenek, atuk duduk diatas kerusi.. atuk pun menangis.. Aku salam atuk, aku cium atuk..

Masuk dalam rumah.. aku nampak jenazah nenek terbujur kaku! Adik beradik emak + emak aku duduk disamping nenek dgn air mata dgn iringan bacaan Yassin.. aku terus ke jenazah nenek.. kutahankan air mata ini, tp tetap berjujuran.. ku kesat air mata ini, tetap mengalir.. sayu nya aku.. aku cium dahi nenek yg sejuk.. aku sedekah kan Al-Fatihah.. Muka nenek bersih berseri mcm org tgh tidur..

Mak Usu ckp, nenek pergi senang sgt.. Lepas Azan subuh, dia sesak nafas yg tak sampai 5 min, lepas tu nenek pergi.. Rupanya, ms mak aku terima panggilan ckp nenek nazak, nenek sebenarnya dah pergi... Mak Usu tak nak mak terkejut.. Mak usu cakap, tak sangka nenek pergi, wpun nenek tak sihat tp dia masih bole berborak, bole mandi sendiri.. Nasib mak baik, sebab mak sempat ziarah nenek semalamnya..

Sebelah jenazah nenek, ada satu lagi jenazah.. jenazah baby kak long yg meninggal dlm perut.. Mak usu cerita, nenek pun tunggu jenazah anak kak long yg sepatutnya dilahirkan semalam.. tp baby tu tak keluar.. rupanya nak teman kan nenek.. takut nenek sorang2 kat sana.. baby keluar pukul 5.30 pagi nenek pergi pukul 6 pg.. Aku duduk dekat nenek.. baca Yassin untuk nenek..

Dalam pulul 9, semua dah siapkan nak mandikan nenek.. Cucu lelaki termasuk husband tolong angkat nenek.. Kat kampung dia org tak ambik besin utk mandikan mayat.. semua adik beradik perempuan mak yg pangku nenek termasuk seorg lg cousin.. Jenazah nenek senang sgt diuruskan.. Mak dekat bahagian kepala.. semua adik beradik mak yg mandikan.. Mak ckp, tangan nenek pun tak keras lg.. senang sgt diuruskan..
Selesai mandikan nenek, nenek disiapkan.. Selesai siap dikafan.. lagi sekali aku tersedu.. Aku cium nenek kali terakhir.. lepastu giliran yg lain cium nenek.. aku sampai peluk husband tersedu2.. paling sedih bila tgk atok dipimpin abah utk cium nenek kali terakhir.. Jenazah nenek ditutup dan nak dibawa ke surau utk disembahyangkan.. Aku tak ikut ke surau.. cuma husband dan semua org lelaki yg pergi.. Kami bersiap utk ke kubur.. Aku bawak mak.. Mak buat kali pertama jejak ke kubur.. Kami tak pernah ada experience dgn kematian org terdekat.. Tambahan mak lemah semangat.. Yang uruskan turunkan nenek dalam liang lahad pun cucunya.. Nenek ramai anak.. nenek ramai cucu.. nenek dah ada cicit.. Semua berebut nak angkat nenek.. semua sayang nenek.. Nenek tak tinggal sorang kat situ.. Cicit nenek ada kat sebelah nenek.. ada 2 liang lahad dalam tempat nenek.. Selepas semua selesai, kami berdoa atas kubur nenek.. Mak menangis dgn adik2nya.. Sayu..

Kami redha dgn pemergian nenek.. Nenek pergi pada hari baik, hari Jumaat.. senang jer nenek pergi.. Insyallah, semoga nenek ditempat dengan orang2 yg beriman..
Nenek rehat ya.. Allah sayang nenek.. Terima Kasih atas kasih sayang nenek.. Kita sayang nenek.. Al-Fatihah..

No comments:

Post a Comment

Pages

Mari Klik Klik Kengkawan..

KURUS! KURUS! KURUS!